تاثیر بازی های رایانه ای بر پرورش مهارت حل مساله و خلاقیت در کودکان 15 - 10 سال شهر اصفهان

پایان نامه
چکیده

شاید امروزه کمتر بچه ای به سراغ بازی های سنتی و علمی برود و یا برای گذراندن وقت خود با دوستان به کوچه برود و با آنها بازی کند، اکثر آنها ترجیح می دهند وقت خود را در دنیای فن آوری و دیجیتال بگذرانند و به بازی های رایانه ای سرگرم شوند. جاذبه بازی های رایانه ای امروزه بسیار شگفت انگیزتر از بازی های سنتی و قدیمی است و اینکه کودکان، نوجوانان، جوانان و گاهی بزرگترها جذب اینگونه بازی ها می شوند بی دلیل نیست . همان گونه که تاریخ فن آوریها حکایت می کند؛ بازی های رایانه ای نیز همانند فن آوری های ارتباطی پیشین، در هر دو بعد استفاده بهینه و بهره گیری نامناسب، مورد استفاده قرار گرفته اند. به عنوان نمونه برخی از بازیها در جهت افزایش مهارت های هماهنگی دست و چشم، خلاقیت وحل مسأله به کار می رود (منطقی،1386). در این میان تا کنون بیشتر به اثرات منفی این بازی ها پرداخته شده است در صورتی که بازی های تصویری-رایانه ای در برگیرنده مجموعه ای از فرصت ها و تهدیدها هستند، یکی از مهمترین فرصت های بازی ها، اثرات شناختی بازی های تصویری- رایانه ای است. در این تحقیق سعی بر آن است که بیشتر بر این جنبه های مثبت تأکید شود، تحقیق حاضر به بررسی تأثیر این بازی ها بررشد خلاقیت و ارتقاء مهارت های حل مسأله بر روی دانش آموزان مقطع سنی 15-10 سال شهر اصفهان می پردازد وسعی دارد موارد مثبت این بازی ها را شناسایی و در اختیار دانش آموزان، اولیاء و همچنین محیط های آموزشی قرار داده تا بتوان با توجه به هجمه این بازی ها، مناسب ترین را در اختیار دانش آموزان قرار داد، در طی تحقیق دو بازی تدریس و عصر خدایان در اختیار دانش آموزان در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفته و قبل و بعد از بازی نیز پرسشنامه ها توسط آنان تکمیل شده است .

منابع مشابه

تاثیر بازی های رایانه ای بر میزان خلاقیت و فراشناخت دانش آموزان پسر شهر اهواز

هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بازی های رایانه ای بر میزان فراشناخت و خلاقیت دانش آموزان17-14ساله شهرستان اهواز بود روش این پژوهش از نوع شبه تجربی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اهواز تشکیل می داد که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بوده اند و از بازی های رایا نه ای استفاده نمی کردند. حجم نمونه در این پژوهش 40 نفر ...

متن کامل

تأثیر بازی های وانمودی شعر بر پرورش خلاقیت کودکان

  پیش زمینه: محققان به نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان تأکید کرده اند. هدف: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی­های وانمودی )شعر( بر افزایش میزان خلاقیت دختران بی­سرپرست است. روش: این پژوهش یک طرح نیمه آزمایشی مداخله ای است که به صورت پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایش و کنترل و در سه مرحله پیش آزمون و پس آزمون و پیگیری انجام شد که در زمرة تحقیقات کاربردی به حساب می آید. تعداد 20 نفر از کلیه ی ...

متن کامل

تاثیر بازی های رایانه ای بر میزان خلاقیت و فراشناخت دانش آموزان پسر شهر اهواز

هدف پژوهش حاضر بررسی اثر بازی های رایانه ای بر میزان فراشناخت و خلاقیت دانش آموزان17-14ساله شهرستان اهواز بود روش این پژوهش از نوع شبه تجربی و طرح پیش آزمون – پس آزمون با گروه کنترل و آزمایش است. جامعه مورد مطالعه این پژوهش را دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اهواز تشکیل می داد که در سال تحصیلی 91-90 مشغول به تحصیل بوده اند و از بازی های رایا نه ای استفاده نمی کردند. حجم نمونه در این پژوهش 40 نفر ...

متن کامل

تأثیر بازی های رایانه ای بر خلاقیت و رابطه آن با سازگاری روانی دانش آموزان

چکیده هدف اساسی این پژوهش تأثیر بازی های رایانه ای بر خلاقیت و رابطه آن با سازگاری روانی دانش آموزان می باشد. جامعة پژوهش شامل کلیة 140 نفر دانش آموز دختر سال سوم دبستان بود که در کلاس های تابستانی شهر سیرجان شرکت می کردند. با استفاده از روش سرشماری تعداد 136 نفر به پرسش نامه ها پاسخ دادند و به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه گیری پرسش نامه سازگاری دانش آموزان  ابتدایی و آزمون خلاقیت تو...

متن کامل

نقش طراحی فضای بازی در پرورش خلاقیت کودکان

جامعه امروز برای انجام فعالیت‌‌های اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور به تربیت کودکان خلاق نیاز دارد. یکی از عوامل پرورش این امر فراهم آوردن محیطی مناسب برای بازی است. در این راستا ارتباط کودکان با محیط بازی و شرایطی که محیط در حین بازی فراهم می‌آورد، می‌تواند آن‌ها را در جهت پیشرفت رشد فکری و خلاقیت هدایت کند. در این حیطه، پژوهشگران به بازی و اثرات آن بر کودکان پرداخته‌اند، ولی اندکی از تحقیقات به ...

متن کامل

منابع من

با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید

ذخیره در منابع من قبلا به منابع من ذحیره شده

{@ msg_add @}


نوع سند: پایان نامه

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه کاشان - دانشکده علوم انسانی

میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com

copyright © 2015-2023